Lipidele


…sau ce e gras, ingrasa…

Chiar daca a fi slab este la moda, grasimea are si ea rolul ei – mentine temperatura corpului, depoziteaza energie, intra in alcatuirea fiecarei celule – insa, pentru o dieta sanatoasa, trebuie evitata deoarece organismul consuma putina energie pentru asimilarea lipidelor si le transforma usor in depozite de grasimi, ele fiind transferate direct in adipocite. De ce folosim grasimi mai mult decat necesar? Sunt ifetine, orice prajeala este mai aromata, ciorbele, sosurile sunt mai gustoase daca lasa o urma de grasime.

lipide

Exista doua feluri de grasimi:

– grasimi saturate, de origine animala, care se gasesc mai mult in forma solida – unt, slanina, smantana. Acestea sunt „rele”, se depun pe vasele de sange ingrosand peretii acestora si de aici apar boli precum hipertensiunea, arteroscleroza, infarctul miocardic.

– grasimi nesaturate, de origine vegetala, fluide, cum sunt uleiurile (inclusiv uleiul de peste). Acestea sunt „bune” necesare pentru functiile vitale ale organismului.

Alimentele care contin lipide:

– carnea si produsele din carene care in sectiune prezinta zone albe, de grasime

– ouale

– laptele si produsele lactate. Aici, continutul de grasimea variaza intre 15% si 80%  (in cascavaluri si branza topita)

– produsele de patiserie si cofetarie

– alimentele de rontait: biscuiti, napolitane, covrigi, chipsuri, seminte, alune

– orice mancare gatita, prajita – sosuri, maioneza, paste, pizza, produsele de fast food.

Grasimile consumate in dieta zilnica trebuie sa fie in cantitate atat de mica incat sa nu fie „aliment” ci „condiment”

Cum putem evita grasimile in alimentatie?

– in loc de prajire, alimentele si carnea se pot prepara la cuptor, la gratar, fierte sau inabusite

– la cuptor, uleiul se poate inlocui cu apa, vin, sos de rosii, condimente

– nu se pune ulei in ciorba

– surplusul de grasime din mancarea gatita se poate elimina ulterior, dupa ce a stat la frigider.

– mezelurile transformate in pasta (parizer, salam) nu sunt bune. trebuiesc consumate cele care pastreaza forma carnii – pastrama, muschi file

– in salata uleiul se pune cu lingurita, nu cu sticla

– inainte de a fi gatita, carnea trebuie degresata, inclusiv pielea de pui si peste si, mai als, aripioarele

– alegeti laptele cu grasime de 1,5%, iaurt cu 3% si smantana cu 12%.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s